Przejdź do

AktualnościKanał RSS

08 lutego 2018 12:07 | Aktualności

Informacja o gospodarce odpadami komunalnymi w 2018 roku

 

 

 

Przez dwa kolejne lata mieszkańcy gminy Nowy Staw nie doświadczą podwyżki cen za odbiór śmieci komunalnych. To efekt działań burmistrza i Rady Miejskiej, które kompleksowo rozwiązują problem z odbiorem nieczystości.

 

Obecnie śmieci od mieszkańców są odbierane na podstawie tymczasowej, trzymiesięcznej umowy. Jest to spowodowane zbyt wysokimi ofertami złożonymi do ubiegłorocznego przetargu na odbiór odpadów. Od 1 kwietnia br. śmieci będą odbierane na całkowicie nowych zasadach, korzystniejszych i dla gminy i samych nowostawian.

- Pierwszy przetarg na wywóz odpadów unieważniłem, ponieważ opiewał na kwotę miesięczną około 66 tysięcy złotych, a do tej pory była to kwota trzydziestu kilku tysięcy. Teraz, kiedy na trzy miesiące ogłosiliśmy przetarg, po to, by mieć czas na zastanowienie się, ta kwota wynosiła 31 tysięcy złotych, a uprzednio było to 66 tys. zł - mówił na ostatniej sesji Rady Miejskiej Jerzy Szałach, burmistrz Nowego Stawu.

 

Między innymi ta sytuacja doprowadziła do decyzji burmistrza o kompleksowym rozwiązaniu kwestii odpadów komunalnych, by nie być w przyszłości uzależnionym od firmy zewnętrznej.

 

Pierwszym krokiem był zakup swoich pojemników na śmieci – na te odbierane selektywnie i te zmieszane. Dotychczas pojemniki dostarczała firma odbierająca śmieci, dlatego samorząd płacił jednocześnie za ich dzierżawę. Samorząd zakupił więc własne pojemniki za 393 tys. zł – nowe, wszystkie plastikowe. Ta decyzja pozwoliła burmistrzowi na ogłoszenie przetargu już tylko na sam odbiór śmieci, bez dzierżawy koszy.

 

To nie koniec zmian. Samorząd od 1 kwietnia przejmie też od firmy zewnętrznej obowiązek prowadzenia Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK).

 

- Będziemy obsługiwać PSZOK naszymi pracownikami, bo przepisy nam na to pozwalają. Będę miał wpływ na godziny otwarcia, na to, żeby on rzeczywiście funkcjonował. Będzie otwarty tak, jak społeczeństwo uzna to za potrzebne - tłumaczy Jerzy Szałach, burmistrz Nowego Stawu.

 

Na pojemnikach znajdować się będzie numer telefonu do Urzędu Miejskiego i tam będzie można składać wszelkie uwagi i wnioski, a nie u podmiotu zewnętrznego.

 

Kolejna decyzja skierowana na poprawę „polityki śmieciowej” na terenie gminy Nowy Staw dotyczy częstotliwości odbioru nieczystości stałych z domów. Jak przyznawał na sesji Rady Miejskiej Jerzy Szałach, m.in. dzięki zgłoszeniu radnego Czesława Danielaka, zwrócona została większa uwaga na harmonogram kursów śmieciarek. Obecnie ze wsi śmieci były wywożone raz na tydzień z budynków wielorodzinnych i raz na dwa tygodnie z budynków jednorodzinnych.

 

- Fakt, że śmieci latem miały przez dwa tygodnie czekać na wywóz, to rzeczywiście było nie do pomyślenia, jaki był tam smród. A więc przyznajemy się, że to było nasze niedopatrzenie, ale wykonawca to trochę sugerował – wyjaśnia burmistrz Nowego Stawu. – Ogłosiliśmy więc przetarg na wywóz śmieci ze wsi co tydzień bez względu na zabudowę. I w mieście co tydzień z zabudowy jednorodzinnej i dwa razy z zabudowy wielorodzinnej. Nie jest to jakiś przywilej dla mieszkańców domów wielorodzinnych, ale braku miejsca, by wstawić dodatkowe kosze. Jest ich dużo już teraz przy blokach, więc gdybyśmy mieli odbierać odpady raz na tydzień, to musielibyśmy postawić dwa razy więcej koszy, co byłoby nieestetyczne.

 

Oferty do przetargu uwzględniającego te wszystkie zmiany złożyły trzy firmy, a najniższa zaproponowana cena za odbiór śmieci wynosi ok. 27,8 tys. zł miesięcznie. Co ważne, umowa zostanie zawarta na dwa lata.

- Istotą tego działania jest to, że przez dwa lata nie podniesiemy ceny za wywóz odpadów dla mieszkańców – zapewnia burmistrz Jerzy Szałach. - Cena będzie taka sama, a mieszkańcy wsi będą traktowani jak ci w całej gminie. Uważam to za bardzo duży sukces. Poświęciłem dużo czasu na ten temat, bo jest ona bardzo ważny dla mieszkańców.

 

Dodajmy, że w gminie Nowy Staw stawki opłat za wywóz śmieci nie zmieniły się przez kilka ostatnich lat i wynoszą 12,70 zł od mieszkańca w przypadku selektywnej zbiórki i 18 zł, gdy wyrzuca się śmieci zmieszane. Dotyczy to nieruchomości lokalowych zamieszkiwanych od jednej do czterech osób.

 

W nieruchomościach lokalowych zamieszkiwanych przez 5 i więcej mieszkańców opłata jest pobierana za gospodarstwo i wynosi odpowiednio 55 i 77 zł miesięcznie.

Przeczytano: 698 razy. Wydrukuj|Do góry